Čitanka i gramatika za četvrti razred gimnazija i srednjih stručnih škola

NOVA EDUKINA ČITANKA ZA ČETVRTI RAZRED GIMNAZIJA I SREDNjIH STRUČNIH ŠKOLA, autorki dr Olivere Radulović, dr Jelene Angelovski i Jelene Žurić.

  • Pregledno su i jasno postavljeni elementi metodičko-didaktičke aparature.
  • Aparatura udžbenika raznovrsna je i podjedna­ko inspirativna za rad na času i za samosta­lan rad učenika.
  • Nalozi i zadaci su osmišljeni prema stan­dardima za osnovni, srednji i napredni nivo postignuća.
  • Interdisciplinarni pristup – povezivanje književnosti sa drugim umetnostima – raz­vija i bogati receptivne i stvaralačke po­tencijale učenika.
  • Pored ključnih reči, motivacionog uvoda u čitanje teksta, pitanja za razgovor o delu i njegovo tumačenje, navoda iz relevantne sekundarne literature, sinteze gradiva, za­dataka za rad na času ili kod kuće, zanimlji­vosti povezanih sa pojedinom književnom pojavom i biobibliografskih beležaka – autorke su uvele i posebne segmente: izvode iz ključnih (auto)poetičkih zapisa svakog od zastupljenih stvaralaca; navode iz relevant­nih tekstova posvećenih jeziku određenog književnog dela i njenog autora, kao i izbore iz tekstova koji se odnose na duh vremena u kome delo nastaje, većinom probranih iz opusa savremenika.
  • Pomenute inovacije unose sadržaje neop­hodne za savremeno tumačenje književnog teksta, ili na njih upućuju, budući da su ana­litičko-sintetički pristupi u većini posvećeni tumačenju paradigmatičnih dela koja su obeležila kako domaću tako i evropsku (svetsku) književnost XX veka.

 

GRAMATIKA ZA ČETVRTI RAZRED GIMNAZIJA I SREDNjIH STRUČNIH ŠKOLA autorke dr Duške Klikovac

  • Probrani lingvometodički predlošci, za kojima slede objašnjenja, primeri i definicije, koji su grafički jasno međusobno odvojeni.
  • Vežbanja, podeljena na „sasvim laka“, „prilično laka“ i „malo teža“ (ukupno 278); njima su priključeni i naročito osmišljeni zadaci za učenike koji žele da saznaju više, kao i izdvojeni, opsežniji zadaci, pod naslovom Čitam i razmišljam, čime se stimuliše i proverava sposobnost učenika za interpretaciju teksta, izdvajanje ključnih informacija, kao i prepoznavanje obrađenih jezičkih fenomena.
  • Osnovni tekst je u svim poglavljima propraćen, u zasebnim okvirima iliodeljenim segmentima, kvizom, šalama, poslovicima, kratkim zanimljivim podacima i pitanjima, objašnjenjima značenja i porekla stranih reči, kao i nizom kraćih tekstova koji se bave različitim jezičkim fenomenima. Poslednje poglavlje, pod naslovom Koliko znam, sadrži 161 zadatak za samostalnu proveru znanja, grupisan po oblastima.
  • Na kraju su data rešenja zadataka, rečnik i registar imena i pojmova.

Dve opcije za izbor novih udžbenika za prvi i peti razred

Javni poziv za predaju rukopisa udžbenika za prvi i peti razred osnovne škole, koji će biti urađeni po novom programu nastave i učenja je raspisan, najavljuje  Vesna Nedeljković, pomoćnica ministra prosvete za predškolsko i osnovno obrazovanje.

Ona ističe da će izdavači imati 60 dana da pripreme rukopise i predaju ih na odobrenje Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Rok za pregledanje rukopisa udžbenika je skraćen na dva meseca, što znači da Zavod taj posao treba da završi najkasnije do 15. aprila. Nedeljković kaže da u ovom trenutku nije doneta odluka na koji način će se učitelji i nastavnici opredeljivati za nove udžbenike za prvi i peti razred, napominjući da Ministarstvo prosvete razmatra dve opcije.

– S obzirom da pripremamo novi Zakon o udžbenicima, za koji je planirano da uđe u skupštinsku proceduru u martu konkurs za udžbenike za prvi i peti razred ćemo raspisati po važećem zakonu, ali ćemo neke odredbe modifikovati kako bi novi udžbenici na vreme stigli u škole. Da ne bismo unosili zabunu u škole, jedna od ideja o kojoj razmišljamo je da postojeći odabrani izdavači za koje su se nastavnici opredelili zamene stare udžbenike novim i da se oni koriste samo naredne školske godine. Na taj način bismo omogućili da se započeti ciklus završi u isto vreme za sve razrede, s obzirom da udžbenici za koje su se škole opredelile za školsku 2016/17. važe još ove i naredne školske godine – objašnjava Nedeljković.

Druga varijanta je da se dozvoli učiteljima i nastavnicima da biraju udžbenike za prvi i peti razred među svim naslovima koji budu odobreni. Međutim, u tom slučaju ova dva razreda bi bila izuzeta kada se, zbog završetka trogodišnjeg ciklusa, naredne školske godine bude pravio novi odabir za školsku 2019/20. U prednacrtu novog zakona o udžbenicima, koji je upravo na javnoj raspravi, predviđeno je da udžbenici za koje se škole opredele važe četiri godine.

Vesna Nedeljković kaže da konačno rešenje mora da bude doneto čim rukopisi novih udžbenika za prvi i peti razred stignu na odobrenje u Zavod. Konačnoj odluci koja je u rukama ministra prosvete prethodiće analiza postojećeg stanja i efekti predloženih mera.

Izvor: Tanjug