Читанка и граматика за четврти разред гимназија и средњих стручних школа

НОВА ЕДУКИНА ЧИТАНКА ЗА ЧЕТВРТИ РАЗРЕД ГИМНАЗИЈА И СРЕДЊИХ СТРУЧНИХ ШКОЛА, ауторки др Оливере Радуловић, др Јелене Ангеловски и Јелене Журић.

  • Прегледно су и јасно постављени елементи методичко-дидактичке апаратуре.
  • Апаратура уџбеника разноврсна је и подједна­ко инспиративна за рад на часу и за самоста­лан рад ученика.
  • Налози и задаци су осмишљени према стан­дардима за основни, средњи и напредни ниво постигнућа.
  • Интердисциплинарни приступ – повезивање књижевности са другим уметностима – раз­вија и богати рецептивне и стваралачке по­тенцијале ученика.
  • Поред кључних речи, мотивационог увода у читање текста, питања за разговор о делу и његово тумачење, навода из релевантне секундарне литературе, синтезе градива, за­датака за рад на часу или код куће, занимљи­вости повезаних са поједином књижевном појавом и биобиблиографских бележака – ауторке су увеле и посебне сегменте: изводе из кључних (ауто)поетичких записа сваког од заступљених стваралаца; наводе из релевант­них текстова посвећених језику одређеног књижевног дела и њеног аутора, као и изборе из текстова који се односе на дух времена у коме дело настаје, већином пробраних из опуса савременика.
  • Поменуте иновације уносе садржаје неоп­ходне за савремено тумачење књижевног текста, или на њих упућују, будући да су ана­литичко-синтетички приступи у већини посвећени тумачењу парадигматичних дела која су обележила како домаћу тако и европску (светску) књижевност XX века.

 

ГРАМАТИКА ЗА ЧЕТВРТИ РАЗРЕД ГИМНАЗИЈА И СРЕДЊИХ СТРУЧНИХ ШКОЛА ауторке др Душке Кликовац

  • Пробрани лингвометодички предлошци, за којима следе објашњења, примери и дефиниције, који су графички јасно међусобно одвојени.
  • Вежбања, подељена на „сасвим лака“, „прилично лака“ и „мало тежа“ (укупно 278); њима су прикључени и нарочито осмишљени задаци за ученике који желе да сазнају више, као и издвојени, опсежнији задаци, под насловом Читам и размишљам, чиме се стимулише и проверава способност ученика за интерпретацију текста, издвајање кључних информација, као и препознавање обрађених језичких феномена.
  • Основни текст је у свим поглављима пропраћен, у засебним оквирима илиодељеним сегментима, квизом, шалама, пословицима, кратким занимљивим подацима и питањима, објашњењима значења и порекла страних речи, као и низом краћих текстова који се баве различитим језичким феноменима. Последње поглавље, под насловом Колико знам, садржи 161 задатак за самосталну проверу знања, груписан по областима.
  • На крају су дата решења задатака, речник и регистар имена и појмова.

Две опције за избор нових уџбеника за први и пети разред

Јавни позив за предају рукописа уџбеника за први и пети разред основне школе, који ће бити урађени по новом програму наставе и учења je расписан, најављује  Весна Недељковић, помоћница министра просвете за предшколско и основно образовање.

Она истиче да ће издавачи имати 60 дана да припреме рукописе и предају их на одобрење Заводу за унапређивање образовања и васпитања. Рок за прегледање рукописа уџбеника је скраћен на два месеца, што значи да Завод тај посао треба да заврши најкасније до 15. априла. Недељковић каже да у овом тренутку није донета одлука на који начин ће се учитељи и наставници опредељивати за нове уџбенике за први и пети разред, напомињући да Министарство просвете разматра две опције.

– С обзиром да припремамо нови Закон о уџбеницима, за који је планирано да уђе у скупштинску процедуру у марту конкурс за уџбенике за први и пети разред ћемо расписати по важећем закону, али ћемо неке одредбе модификовати како би нови уџбеници на време стигли у школе. Да не бисмо уносили забуну у школе, једна од идеја о којој размишљамо је да постојећи одабрани издавачи за које су се наставници определили замене старе уџбенике новим и да се они користе само наредне школске године. На тај начин бисмо омогућили да се започети циклус заврши у исто време за све разреде, с обзиром да уџбеници за које су се школе определиле за школску 2016/17. важе још ове и наредне школске године – објашњава Недељковић.

Друга варијанта је да се дозволи учитељима и наставницима да бирају уџбенике за први и пети разред међу свим насловима који буду одобрени. Међутим, у том случају ова два разреда би била изузета када се, због завршетка трогодишњег циклуса, наредне школске године буде правио нови одабир за школску 2019/20. У преднацрту новог закона о уџбеницима, који је управо на јавној расправи, предвиђено је да уџбеници за које се школе определе важе четири године.

Весна Недељковић каже да коначно решење мора да буде донето чим рукописи нових уџбеника за први и пети разред стигну на одобрење у Завод. Коначној одлуци која је у рукама министра просвете претходиће анализа постојећег стања и ефекти предложених мера.

Извор: Танјуг